Media Awareness and Critique
Contemporary local and global news and entertainment media increasingly reflects and shapes our different cultural contexts. Such media messages carry more or less visible traces of worldviews. These traces include contrasting (a) values, (b) views of humanity, (c) views of reality, and (d) faith commitments. Understanding these different worldview levels increases our deeper appreciation of various media messages, whether we think of intended or interpreted Messages.
Recommended reading:
- «Media Engagement: A Global Missiological Task» (Lausanne Global Analysis, January 2014)
- Media Awareness: A Forgotten Dimension in Mission? (Blog post in the Lausanne Global Conversation)
- The website EngagingMedia with a variety of relevant media awareness resources, established as Lausanne-related Resource. The website will be upgraded and relaunched in March / April 2015.
————————–
Mediebevisstgjøring og mediekritikk
«God mediebruk vil til en hver tid være et viktig samspill mellom mediers bevissthet om sitt ansvar som formidlere og mediebrukerens ansvar for hvilke inntrykk man ønsker å eksponere seg for.» (Jarle Haugland i Familie & Medier)
Anbefalt lesing om mediebevisstgjøring og mediekritikk:
- «Medier og sannhet – en sjekkliste» (LD, s. 33-35 i Folk 2005-1)
- «A finne spor av Ordet blant ordene» ([intervju med LD] s. 6-7 i kors.:vei 2010-2)
- «Mediekritikkens nødvendighet for medier og publikum» (LD, Kulturvinduet mars 2011)
- «Bli en mediekritiker» (LD, Kulturvinduet juni 2011)
- «Kan vi stole på mediene?» (LD, Verdidebatt 28/9-11)
Ellers anbefales Kulturvinduet – med ressurser fra Damaris som «utforsker kulturelle ytringer».
(Updated 15th January 2015)