Norske aviser blogger seg gjennom mediekrisen

Det er overskriften på et interessant og tankevekkende oppslag i dagens Stavanger Aftenblad. Fokus er på hvordan papiravisene hånterer utfordringene fra de sosiale mediene, ikke minst den voksende bloggsfæren.

Med tanke på møtet med nye journaliststudenter på Mediehøgskolen Gimlekollen om et par uker  er det inspirerende og stimulerende å lese kommentaren til TV2s konserndirektør Rune Indrøy:

Gode utsikter for dem med kompetanse om den nye medievirkeligheten, som samspillet mellom redaksjonelle og sosiale medier.

Men her er mye å gripe fatt i, ikke minst i form av faglig videreutvikling. Dette gjelder selvsagt for redaksjonene , men like mye for oss som driver med journalistutdanning! Hvordan gi relevant og troverdig profesjonsutdanning for morgendagens mediesamfunn?

Men dette interessante avisoppslaget har jeg ikke kunnet finne igjen på nettsiden til Aftenbladet …

—————

English: The traditional newspapers are being challenged by the social media, especially the growing blogosphere.